|
6 Muziekopslag en beheersoftware
Zoals gezegd de communiceert een geluidstromer met de computer gebaseerd op een netwerkprotocol TCP of UDP. Daarmee worden gegevens verstuurd van het ene punt naar het andere punt, via netwerkkabel, -hubs, -switches, -routers, USB-wireless ontvangers en/of wireless access points. Deze lijst reflecteert de werkelijkheid in een modern huishouden aardig, want er komen al snel veel schakels in de keten naar voren. Het sterke punt van de het gebruikte protocol is dat veel paden en schakels naadloos op elkaar aan sluiten.
Het transport van gegevens waaruit de stromer muziek zal toveren moet echter op een hoger niveau worden aangestuurd en beheerd. De besturing in de geluidstromer heeft een relatief vast patroon. De geluidstromer vraagt primair de datastroom van een muziekbestand en wenst dit snel genoeg ontvangen om de muziek in de tijd correct op te bouwen. De stromer stuurt de aanlevering van gegevens.
Maar de geluidstromer wil meer informatie uit de computer om de gebruiker meer informatie over de gespeelde muziek te kunnen tonen. Te denken valt aan de titel van het muziekstuk, de artiest, de speelduur en het reeds verlopen deel van de speelduur. Eventueel kan ook het gebruikte bestandsformaat, resolutie en een afbeelding van de plaathoes worden gevraagd door de geluidstromer. En al die vragen moeten worden ontvangen, geïnterpreteerd en beantwoord door een computer. Daarnaast wordt het zoeken naar een bepaald muziekstuk verlangd, aan de hand van de artiest-naam, album-titel, muziek-titel, -genre, jaartal, bestand-naam en combinaties hiervan.
|
|