2. Vermogen
Veel mensen 'willen minimaal 100Watt continue vermogen hebben'. Wat zou ik toch graag een weddenschap met hen aangaan: Ik neem een Musical Fidelity B1 versterker mee met 2x20Watt vermogen, samen met een stel oude Tannoy Chevoit boxen met opgegeven 40 Watt continue vermogen. Graag zou ik bij u van 7 uur s'ochtends tot 10 uur s'avonds hun 2x20Watt echt vermogen willen laten horen. Ik denk dat ze om het uur de politie aan de deur hebben als hun buren al niet van ellende de voordeur hebben ingetrapt. De mensen willen steeds meer vermogen, dus wat doet de fabrikant: nee hij maakt (vaak) niet dat ze meer vermogen hebben, maar doet gewoon een nieuwe stickertje over het oude type: 'hoppa, 50 Watt niet genoeg, zetten we er gewoon 100Watt op, en ze gaan als een kind zo blij de winkel uit'

Liberty 1+

'Onzin, op de speaker staat 100 Watt, dus dat hebben ze ook. Oké, van mij part kan er een hoop vermogen in worden gedouwd, maar komt het er ook uit? Ik bedoel maar: een kast met een rendement van 2 maal zo hoog en de helft van het vermogen geeft evenveel herrie. Ik heb met wel speakers gehad dat de fabrikant het ene jaar bijv. 40 Watt op gaf en het volgende jaar zat er gewoon een stickertje met 60 Watt vermogen op zat. En dat is geen onzin. Ook in jaarboeken staat bijvoorbeeld bij de Acoustic Research AR7 in het oude jaar 40 Watt en een jaar verder 100 Watt.
Oude luidsprekers hebben vaak opgegeven een laag vermogen, maar onderschat dit niet. Neem van mij aan dat ik meer kabaal uit een stel oude  Kef Cadenza's met 20 Watt continue/25 Watt maximaal kan laten komen als uit een stel Jamo's compact van 70Watt continue/100Watt maximaal.

3. Vertrouw de verkoper niet altijd.
Ik heb ervaring met verkopers: twee goede verkopers zijn mijn beste vrienden geweest. Neem van mij aan: de verkoper is een mens net als wij. Als hij voor product A een toeslag krijg van 0.5% zou hij een dief van zijn eigen portemonnaie zijn als hij niet product B probeerde te verkopen waar een provisie van 3% op zit. Er zijn natuurlijk ook verkopers met een hoog eer gevoel wat boven hun gevoel van vulling van hun portemonnai uit gaat. Vaak werken deze mensen in de betere zaken.

Bij een zogenoemde 'dozenschuiver' werken vaak mensen die meer weten over welke provisie op welk product als over het product zelf. Maar daarentegen: Ik ben bijvoorbeeld wel eens bij 'een speciaal zaak' geweest in het Centrum van Utrecht met de intentie iets te kopen. De verkoper had er (achteraf) veel meer verstand van en raadde het mij gewoon af, terwijl ik mijn portemonnee al in de hand had. De passie blijkt dan sterker als het vullen van de eigen zak.

4. Vergelijken in de winkel.
Bij 'dozenschuivers' worden vaak een hele rits speakers naast elkaar neer gezet (en dan nog vaak in de zaak en niet in een aparte luisterruimte).
Met een schakelpaneel kunt u kiezen uit de verschillende merken en typen boxen. Daar wil ik een paar kanttekeningen bij plaatsen waar u goed op mag letten:
A. Agressieve speakers (bijv. Bose) vallen in eerste instantie positief op. Vaak langer luisteren, en met moeilijke passages vallen ze geheid door de mand. Luistermoeheid, bonkend laag, schel hoog, een dal in het midden-bereik zijn vaak het uiteindelijke oordeel. Switch niet te snel tussen speakers, de bescheiden boxen kunnen dan nooit hun ware kwaliteiten tonen. Maak eerst een schifting in prijs, grote enz. en dan in geluid.