Een doordachte en bijzondere 'Air Force One' interlink
door Guus Das.

LET OP: gehele beschrijving is ook hier in PDF formaat te downloaden (248kB).
(voor rechtshandige: rechter muis klik: opslaan op eigen computer, linker muis klik: hier in scherm openen)

In deze rubriek mails, tips, en foto's van 'Audiofriends'. Alle gepubliceerde items zijn met medeweten van de originele schrijver.

1) Introductie:
Als je leest over audio interlink ontwerpen, kan je al snel in de war raken vanwege de vele zaken die daar bij komen kijken.
Doe Het Zelf (DHZ) interlink ontwerpen komen in een grote variëteit aan concepten met niet altijd een wetenschappelijke benadering.
De hier beschreven interlink zal waarschijnlijk ook in die categorie vallen.
Ik heb enkel geprobeerd om enige theorieën toe te passen en dan te zien wat het me bracht.

Nou, het bracht me in elk geval een betere kabel dan de commerciële types die ik kon (of wilde) betalen. Nog betere materialen kunnen waarschijnlijk een nog beter resultaat geven. Probleem voor een doe-het-zelver is natuurlijk om aan deze materialen te komen. Ik zal dit concept verder onderzoeken en het trachten nog verder te verbeteren.

2) Concepten van dit ontwerp:
1) Lucht diëlektricum. Slechte diëlektrische materialen staan erom bekend energie op te slaan (skin effect), en zijn de oorzaak van een versluierd geluid.
Lucht of vacuüm hebben de beste diëlektrische eigenschappen. Alle interlinks van dit type die ik ken zijn handgemaakt en daarom vreselijk duur! Voor een DHZ kabel is het echter vrij eenvoudig. Neem simpelweg een goede geleider, en leid deze door een (Teflon) buis met een binnendiameter 1,5 tot 2 maal groter dan de geleider. Er zal slechts een incidenteel contact zijn tussen beiden!

2) luchtdichte constructie. Puur koper zal snel oxideren, daarom moeten zilveren of verzilverde geleiders gebruikt worden. Hoewel zilveroxide ook een goede geleider is, willen we oxidatie toch voorkomen. Daarom heeft dit ontwerp een luchtdichte constructie!